همشهری آنلاین - فرخنده رفائی: صنوفی که با برقراری محدودیت برای کسب و کارهای غیر ضروری از آغاز امسال، فعالیتشان ممنوع شده بود، با پایان فروردین ماه به سر کار خود بازمی گردند و خدمت رسانی خود را آغاز می کنند. به گزارش همشهری، بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا و به منظور اجرای طرح فاصه گذاری هوشمند، مشاغل غیر پرخطر در تهران، در صورت تمایل و مشروط به سپردن تعهد مبنی بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی مصوب وزارت بهداشت، می توانند از ۳۰ فروردین بازگشایی شوند.
تعطیلات یک ماهه برخی مشاغل حاشیه هایی نیز به همراه داشت؛ ازجمله ناهماهنگی در باز و بسته بودن بعضی صنوف مرتبط با هم، مانند آزاد بودن ارائه خدمات در تعمیرگاههای خودرو و همزمانی آن با تعطیلی واحدهای عرضه کننده لوازم یدکی. یک ناهماهنگی بزرگ که خیلی به چشم آمد و مشکلاتی را برای مالکان خودرو ایجاد کرد، این موضوع که حتی دستمایه طنز هم شد در نهایت با واکنش مسئولان و فعالان این صنوف نیز همراه شد. شکایت مالکان خودروها از نبود قطعات یدکی در تعمیرگاه ها و خواب تعداد زیادی از خودروهای سبک و سنگین به این دلیل، پیامد تعطیلی فروشگاه های لوازم یدکی بود؛ تصمیمی که رئیس اتحادیه مکانیسین های خودرو تهران آن را شتابزده و نسنجیده اعلام می کند.
علیرضا نیک آیین در گفت و گو با همشهری ضمن انتقاد از ناهماهنگیهای به وجود آمده در تعطیلی واحدهای عرضه کننده لوازم یدکی، در حالی که تعمیر کاران در این ایام به خدمات دهی مشغولاند، گفت: در روزهای پایانی سال همزمان با شیوع کرونا در کل کشور، شاهد شتابزدگی در دسته بندی تعطیل یا باز بودن اصناف بودیم، به طوری که مقرر شد تعمیرکاران خودرو در ایام عید به ادامه فعالیت بپردازند، اما همزمان عرضه کنندگان و فروشندگان لوازم یدکی تعطیل باشند. این تصمیم فقط ضرر و زیان همکاران ما را به دنبال داشت زیرا در وهله نخست شهر تعطیل بود و مراجعه اندکی به واحدها انجام می شد و فقط هزینه های زیاد ضدعفونی کردن واحدها، هزینه برق و هزینه های کارگری را برای واحدهای صنفی به دنبال داشت.
به گزارش همشهری، تعطیلی واحدهای عرضه کننده لوازم یدکی و کمبود لوازم یدکی و قطعات مورد نیاز، موجب شد در عمل تعمیرکاران نیز در بسیاری موارد قادر به انجام کار نباشند.
به گفته نیک آیین ذخیره لوازم یدکی تعمیرگاه ها که اتفاقا همیشه محل مناقشاتی بین دو اتحادیه یدکی فروشان و مکانیکها بود، توانست تا حدودی مشکلات را کمتر کند و در موارد زیادی کار شهروندان را راه بیندازد ولی با طولانی شدن تعطیلی لوازم یدکی ها این ذخیره هم به پایان رسید و باعث شد باز بودن تعمیرگاه ها نیز در عمل بی فایده باشد.
او یادآور شد: اعضای این اتحادیه فقط خودروهای سواری را تحت پوشش ندارد، بلکه به اتوبوسها و کامیونها نیز که به حمل مسافر بار، سوخت، کالاهای اساسی، عملیات امدادی و غیره مشغولند، سرویس دهی می کنند اما ناهماهنگی ایجاد شده باعث شد در تمام این موارد خدمات رسانی با مشکل مواجه شود.
نیک آیین با بیان اینکه ادامه روند موجود خدمات رسانی به ۵.۵ میلیون خودرو پلاک تهران را مختل میکند، اعلام کرد: از ۱۰ روز پیش اعتراض خود را در این زمینه به اتاقهای اصناف تهران و ایران ارائه کردیم، اما آنها موضوع تجمع افراد در واحدهای عرضهکننده لوازم یدکی را بهانه کردهاند، در حالی که مشابه همین وضعیت را در تعمیرگاه ها نیز شاهدیم.
مسافرت های نوروزی هرسال روزهای بسیار شلوغ و پررونقی را برای تعمیرکاران و لوازم یدکی فروشان رقم می زد اما پایان سال گذشته همه چیز با هرسال فرق داشت. مراجعه به تعمیرگاه ها از ابتدای اسفندماه پارسال با اعلام شیوع کرونا در کشور و ابلاغ سیاست های پیشگیرانه مبتنی بر قرنطینه خانگی و پرهیز از سفر به شدت کاهش یافت و این امر به مانند بسیاری دیگر از مشاغل، کاهش چشمگیر درآمد این صنف را به همراه داشت؛ چیزی که باعث شد باز نگه داشتن مغازه در ایام عید و تاکنون، به دلیل تحمیل هزینه های اضافی با اعتراض اعضای این صنف همراه باشد.
به گفته رئیس اتحادیه مکانیسین های خودرو تهران، مراجعه به تعمیرگاه ها در اسفند پارسال و فروردین امسال به قدری کاهش یافت که ۵هزار واحد صنفی این اتحادیه عملا تنها به خودروهای موظف به فعالیت در سطح شهر از قبیل ماشین های شهرداری، آتش نشانی و نیروی انتظامی سرویس دهی می کردند.
نیک آیین به همشهری آنلاین توضیح داد: با این حال و با وجود کاهش مراجعات، موارد بهداشتی در این مدت برای اعضای اتحادیه پیامک ارسال می شد و تمام تعمیرگاه ها موظف بودند برای پیشگیری از گسترش و انتقال کرونا تمام پروتکل های بهداشتی ابلاغی شامل استفاده از ماسک و دستکش و ضدعفونی کردن سطوح را رعایت کنند.
سخنگو و عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی در گفت و گو با همشهری آنلاین درباره دلایل تعطیلی واحدهای صنفی مرتبط با این اتحادیه گفت: برای خود ما هم سوال است که با توجه به مجاز بودن فعالیت تعمیرگاه های خودرو و نیاز مردم به لوازم یدکی چرا باید فروشگاه های این صنف تعطیل باشند؟ تنها دلیلی که از سوی مسئولان برای این تصمیم مطرح شده، شلوغی و پرتردد بودن فروشگاه و پاساژهای لوازم یدکی است.
سید مهدی کاظمی با اشاره به پیگیری های اتحادیه برای رفع این مشکل افزود: در جلساتی که در روزهای ابتدایی سال با اتاق اصناف برگزار شد درخواست کردیم با توجه به شکایتهای مکرر بسیاری از شهروندان مبنی بر خوابیدن خودروهایشان به دلیل در دسترس نبودن لوازم یدکی، تصمیم اتخاذ شده مورد تجدید نظر قرار گیرد تا فروشگاه های لوازم یدکی بتوانند با رعایت دستورالعمل های بهداشتی به فعالیت خود برگردند. در نهایت اتاق اصناف با وجود نگرانی هایی که در خصوص تامین سلامت مردم و اعضای اتحادیه داشت، موافقت کرد که از میان ۱۰هزار عضو اتحادیه در شهر تهران، ۱۰ درصد از واحدهای صنفی شامل تعدادی از فروشگاه های قابل اعتماد که لوازم یدکی خودروهای بیشتری را پوشش می دادند بازگشایی شوند اما با وجود ارسال درخواست کتبی برای طی مراحل اداری، این اجازه هنوز صادر نشده است.
ممنوعیت فعالیت صنوفی که خدمات اضطراری ارائه نمی دهند تا ۲۳ فروردین تعیین شده بود که بر اساس آخرین تصمیمات این مدت تا ۳۰ فروردین ماه تمدید شد. پیگیری های اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی و تلاش های روسای اتاق اصناف تهران و ایران در زمینه رفع ممنوعیت فعالیت فروشگاه های لوازم یدکی بی فایده بود و ستاد ملی مقابله با کرونا در وزارت بهداشت با بازگشایی مجدد این واحدها موافقت نکرد. با این حساب واحدهای فروش لوازم یدکی تا پایان هفته جاری اجازه فعالیت نخواهند داشت. این تعطیلی به نسبت طولانی علاوه بر مشکلاتی که در زمینه تامین قطعه برای مردم و تعمیرگاه های خودرو به وجود آورده، نزدیک به ۳هزار عضو اجاره نشین این اتحادیه را نیز که ناچارند ماهانه کرایه مغازه و حقوق کارکنان را بپردازند با مشکلات بسیاری مواجه کرده است. فروشگاه های لوازم یدکی با توجه به پیک کار در روزهای پایانی سال، خریدهایی را نیز از قبل برای شب عید انجام داده بودند که حاکم شدن شرایط اضطراری و کاهش شدید سفرهای نوروزی باعث شد نه تنها خریدهایشان فروش نرود بلکه ناچار شوند به طور کامل دست از فعالیت بکشند و حالا موعد چک آن خریدها هم سر رسیده است. کاظمی با بیان اینکه اکنون موضوع چک های برگشتی به مشکلی بزرگ برای این واحد ها تبدیل شده، یادآور شد: ۳۰ درصد این صنوف اجارهای هستند و هر یک بین یک تا دو کارگر هم دارند که به دلیل رکود اقتصادی ایجاد شده حقوق خود را دریافت نکرده اند؛ در این زمینه انتظار حمایت بیشتری از دولت داریم.